Workshop schrijven

Vandaag heb ik mijn idee voor een workshop schrijven voor het eerst in de praktijk kunnen brengen. De uitdaging was om een klas van 30 leerlingen enthousiast te krijgen voor het schrijven. Volgens mij is dat uitstekend gelukt.

Ik begon met het voorstellen van mijzelf aan de hand van foto’s en afbeeldingen die tekenend zijn voor gebeurtenissen in mijn leven die er uiteindelijk toe hebben geleid dat ik nu al enkele boeken heb uitgegeven. Daarna was het tijd om wat te vertellen over het schrijven van verhalen en de leerlingen zelf aan het werk te zetten. Een verhaal laat zich volgens mij opdelen in vier onderdelen die ik stuk voor stuk behandelde. Ik legde wat uit, las wat voorbeelden voor uit mijn eigen werk en had een bijpassende opdracht. Aan het einde van de 2 uur hadden de leerlingen 5 opdrachten gedaan en dus zijn ze klaar om hun eigen verhaal te schrijven.

De leerlingen van het Twickel College in Borne waren vol aandacht en deden enthousiast mee met de opdrachten, ook de jongens en meiden die aangaven weinig met lezen en schrijven te hebben. Ik was onder de indruk van wat ze schreven tijdens de meer creatieve opdrachten, omdat ze echt goede oplossingen hadden om bijvoorbeeld hun personage voor te stellen aan de lezer. Ik ben erg benieuwd naar de verhalen die er uit voort zullen komen. Gelukkig zal ik ze ook te lezen krijgen, want voor deze eerste keer zal ik samen met hun lerares de verhalen beoordelen. Het beste verhaal krijgt zelfs een leuke prijs.

Deze eerste keer was ook voor mij een proef of mijn idee voor de workshop zou werken, of ik het zou kunnen en of ik het leuk zou vinden om te doen. Voor mij is de test op alle vlakken geslaagd, dus ik hoop dat ik vaker de kans krijg om deze workshop te geven.
(Voor meer informatie hierover kun je natuurlijk contact met me opnemen)

2 gedachten over “Workshop schrijven

  1. Het was zeker geslaagd. Ik heb de verhalen nu binnen, er zijn er een paar bij die nog niet helemaal af zijn, maar waar we zeker een goed beeld van de schrijverskwaliteiten van de leerlingen in kunnen ontdekken.

  2. Ik vond het super leuk! Ik vond het ook echt wel een eer dat jullie mijn verhaal uitkozen! Ik zal zeker blijven schrijven, want door jou workshop ben ik helemaal geïnspireerd om mijn verhaal verder uit te werken!

Geef een reactie

