Schrijven is schrappen…

… maar dit was niet wat ik voor ogen had.

Ik had gehoopt de komende tijd zover op te schieten met “Geboren in Licht” dat ik het voor mijn vakantie nog door kon sturen naar mijn uitgever. Ik was ook echt lekker op dreef, tot ik gisteren besloot een hele verhaallijn opnieuw om te gooien. Vijftig pagina’s de prullenbak in. Dat is een zesde van het boek.

Op zich is dat niet vreemd, het gebeurt zelfs regelmatig. Scenes verdwijnen om maanden later weer afgestoft te worden en op een heel andere manier gebruikt te worden. Dialogen worden daardoor regelmatig door anderen uitgesproken dan ik in eerste instantie dacht. Maar zo laat in het proces… het lijkt bijna alsof ik bang ben om het af te ronden.

Nee, dat is niet waar. Hoewel ik Lilith en alle anderen zal missen, snak ik al een jaar naar het moment dat ik dit verhaal eindelijk kan afsluiten. Toch is het ook spannend. Na dit deel is het echt afgelopen. Het moet dus wel goed zijn.

Een verbetering is de verandering van gisteren in ieder geval wel. Nigesanla is beter in het verhaal geplaatst en kan nu een grotere rol gaan spelen. Ze krijgt behoorlijk wat te verduren (wie niet in mijn verhalen 😉 ), maar stijgt uiteindelijk boven zichzelf uit. Yvar zou trots op haar zijn.

Omdat door deze verandering het uitkomen van dit deel weer een stuk verder weg lijkt, heb ik besloten om iedereen via mijn website op de hoogte te houden van de vooruitgang (en soms achteruitgang) van mijn verhaal. Misschien dat ik af en toe ook eens stukjes tekst uit het derde deel zal plaatsen.

Maar nu weer snel verder schrijven!

2 gedachten over “Schrijven is schrappen…

Geef een reactie

