It’s all in a name

Zo vlak voor ik het huis uit ga om op vakantie te gaan, vond ik het toch nog even tijd voor een nieuw bericht op mijn website. Ik was van plan om iets te schrijven over de namen van mijn hoofdpersonen, maar nu ik de titel heb ingevoerd, moet ik weer denken aan wat een tijdje geleden door mijn hoofd spookte en nu ineens weer actueel is door de dood van auteur Paul Goeken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets van hem heb gelezen. Ook niet van de boeken die hij onder de naam Suzanne Vermeer uitbracht, trouwens. 48 jaar is natuurlijk veel te jong om te sterven en op dit moment denk ik dan ook aan zijn vrouw en kinderen en iedereen die hem dierbaar was.

Het nieuws van zijn dood trok extra mijn aandacht doordat meteen werd onthuld dat hij de man was achter pseudoniem Suzanne Vermeer. Een man die koos voor een vrouwennaam die onmiskenbaar Hollands is en daarmee gigantisch succesvol werd. Daardoor is hij ineens een voorbeeld voor mij geworden.

Hoe anders is het in het fantasy-genre. Pseudoniemen moeten Engels, of in ieder geval exotisch, klinken. Daarmee maak je het over de grenzen, als je zo gelukkig bent dat je werk wordt vertaald. Maar ook binnen het Nederlandstalige leesgebied lijkt het bittere noodzaak. Veel lezers schijnen het idee te hebben dat buitenlandse fantasy beter is dan werk van eigen bodem. Het is niet voor niets dat Adrian Stone zijn afkomst niet meer op zijn covers vermeldt.
Ook kun je maar beter verzwijgen dat je een vrouw bent. Op Fantasyboeken.org legt Robyn Young uit waarom zij koos voor een pseudoniem dat mannelijk aandoet:
Dus toen ik boeken schreef waarvan de uitgever dacht dat het voornamelijk aan zou slaan bij mannen, hebben we voor Robyn gekozen. Mannen lezen nou eenmaal niet graag boeken geschreven door vrouwen en we waren bang dat het over zou komen als een historische vrouwenroman, wat het absoluut niet is.
En wat te denken van bijvoorbeeld J.K. Rowling en Robin Hobb?

Helaas heb ik het ook zelf zo ervaren. Regelmatig hoor ik dat genre-boeken van buitenlandse schrijvers beter zijn of dat ik vast vrouwenboeken schrijf. Vaak krijg ik door mijn naam en mijn verschijning niet eens de kans om die vooroordelen te ontkrachten. Daarom heb ik me afgevraagd of ik niet mee moest doen met de pseudoniemen-gekte.

Nu weet ik het antwoord. Wat Paul Goeken deed met de thrillers, ga ik proberen met fantasy. Het is een heel ander genre, maar waarom zou het niet kunnen? En het kleine detail dat er achter Kim ten Tusscher echt geen man schuilgaat… ach, dat doet er niet toe.

Oh ja, ik wilde iets schrijven over de namen van mijn hoofdpersonen. Misschien doe ik dat nog wel eens. Nu is het eerst tijd voor vakantie; de komende twee weken zit ik op Madeira. De laptop gaat niet mee, maar wel een uitgeprinte versie van “Geboren in Licht”. Want om een naam te maken, moeten er natuurlijk wel boeken worden geschreven.

Een gedachte over “It’s all in a name

  1. Hallo Kim,

    helaas heersen er in de (mannen)-fantasy wereld ook wel wat vooroordelen over vrouwen. Maar ik heb het idee dat er wel wat aan het veranderen is. Jean Rowling heeft uiteindelijk de hele wereld laten zien dat vrouwen geweldige fantasy kunnen schrijven.
    Bovendien zijn er ook steeds meer vrouwen die fantasy lezen. Mijn beide dochters lezen vrijwel enkel fantasy, en de jongste schrijft zelf veel fantasy via fora e.d. op internet.
    Ik heb zaterdag op Castlefest de eerste 2 delen van je ‘Lilith-trilogie’ gekocht, en zal ze ook door mijn dochters laten lezen. het is natuurlijk ook maar wat je wilt. Ga je puur voor verkoopcijfers, of wil je vooral graag gelezen worden door mensen die echt geïnteresseerd zijn? Ik zou zeggen, goede keuze om onder je eigen naam te blijven publiceren! Blijf jezelf, en laat je niet leven door uitgeversbelangen en de waan van de dag.
    Heel veel plezier met het schrijven van die prachtige boeken, en ik hoor het wel als deel 3 uitkomt,

    groeten,
    Albert Gelderman

Geef een reactie

