Muziek als inspiratie

Al op de Elf Fantasy Fair in Arcen kwam ik op het idee voor deze blog, maar door de grootste actie van het jaar bij het warenhuis ik werk, een schrijversmeet en het schrijfwerk dat ik nog aan “Geboren in Licht” had, was het er nog niet van gekomen.

Veel mensen vragen me waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Overal eigenlijk, is dan het antwoord. Zo ook uit muziek. Tijdens het schrijven van de trilogie luister ik vaak naar de soundtrack van “The Passion of the Christ”, muziek die voor mij deuren naar andere werelden openzet, maar die niet afleidt. (En nee, deze muziek was niet de inspiratie voor wat er op pagina 22 van “Gebonden in Duister” met Lilith gebeurt. Die scene had een hele andere oorzaak.)

Dat afleiden, dat is de reden waarom ik tijdens het schrijven bijna nooit luister naar muziek waarin wordt gezongen. Toch kunnen ook de songteksten een enorme inspiratiebron worden. Een voorbeeld daarvan is het lied “Hurt”. Ik kende het in eerste instantie alleen in de versie van Johnny Cash, maar later kwamen daar ook andere versies bij. De versie van Cash heeft nog steeds mijn voorkeur, maar goed, dat doet niet ter zake.

Ik weet het nog wel. Zo lang was ik nog niet bezig met het verhaal over Lilith en ik wist nog lang niet alles van haar. Mijn vriend zette dit nummer op. Bij de eerste regels werd ik gegrepen.
I hurt myself today
To see if I still feel
I focus on the pain
The only thing that’s real

Dit gaat gewoon over Lilith.

Nou weet ik best waar “Hurt” over gaat en dat is dus niet van toepassing op Lilith. Maar het merendeel van de songtekst, roept voor mij gedachten op aan haar. De pijn die Cash zo goed in de woorden kan leggen, zou net zo goed Liliths pijn kunnen zijn. This crown of thorns waarover hij zingt (“The Passion” wordt bijna een thema, hihi) krijgt Lilith bijna letterlijk toebedeeld. En zo zijn er meer voorbeelden te geven.

De woorden uit dit lied werken voor mij associatief. Ik verwacht dus niet dat iedereen die Lilith heeft leren kennen en naar dit lied gaat luisteren, begrijpt waarom het voor mij over Lilith gaat. Maar voor wie toch nieuwsgierig is geworden is hier een link naar YouTube.

Ok, nog een klein stukje dan.
if I could start again
a million miles away
I would keep myself
I would find a way

Ik weet zeker dat Lilith het daar helemaal mee eens zou zijn.

Een gedachte over “Muziek als inspiratie

  1. Dank je Kim,
    Ik had nooit zo nar de tekst geluisterd. Ik zing zelf in 2 koren, maar het gekke is, dat ik meer naar de samenklank en de technische prestatie luister, dan naar de inhoud. Ik heb de songtekst opgezocht, en het lijkt voor een behoorlijk deel over mijn eigen leven te gaan. Misschien dat Lilith me daarom zo aanspreekt.
    Overigens lijkt het er op dat je in Groningen aan het doorbreken bent. In de bibliotheek waar ik werk, zijn jouw boeken de laatste tijd steeds uitgeleend.
    Ik zie uit naar het derde deel van Lilith, maar ik vind het ook een beetje jammer om daarna afscheid van haar te moeten nemen. Maar je hebt vast nog meer in petto voor je fans.
    bedankt Kim!

Geef een reactie

