Signeersessie V&D

Voordat ik boeken had uitgegeven, en dus ook op diverse plaatsen mijn werk ‘moet’ promoten, vond ik mensen die in winkels iets onder de aandacht probeerden te brengen eigenlijk maar eng. Voor mijn gevoel zaten zij daar maar voor één ding: verkopen. Dus probeerde ik van een afstandje in te schatten of ik het interessant vond wat ze aanboden. Pas als ik er honderd procent zeker van was dat ik het zou willen kopen, kwam ik dichterbij. Zo niet, dan liep ik er met een grote boog omheen.
Ik ben heel blij dat er ook heel veel mensen zijn die niet zo zijn als ik toen was.

Deze tijd van het jaar is natuurlijk bij uitstek geschikt om mijn boeken onder de aandacht te brengen. Daarom heb ik een aantal signeersessies gepland bij de V&D bij mij in de buurt. Dat is iets heel anders dan de fantasy-festivals waar ik vaker te vinden ben. Daar bevind ik me tussen de mensen die mijn passie voor fantasy delen, bij V&D loopt iedereen binnen. Een mooie kans om ook eens bij anderen wat bekender te worden, maar het is ook harder werken. Je moet meer uitleggen, meer overredingskracht gebruiken en dus meer praten.

Niet dat ik wil klagen, want eigenlijk is zo’n sessie voor mij al geslaagd als ik leuke gesprekken kan voeren met mensen. Ik geniet ervan dat mensen naar me toe komen, omdat ze de kaften zo mooi vinden of omdat ze nog nooit een schrijver in het echt hebben gezien. Misschien dat zij bij voorbaat al wisten dat ze liever Saskia Noort lezen, maar toch kwamen ze naar me toe.

Ik doe het zelf nu ook: als ik iemand zie staan, ga ik even kijken. Ik laat even weten dat ik het bijzonder vind wat ze doen en maak een praatje.
Voor mij leverde vandaag – naast een aantal nieuwe lezers – enkele mooie momenten op. Een klein meisje met een Beatrix-kalender waar ik nu nog om in de lach schiet, fijne gesprekken met mensen, wie weet wel een radio-interview…

Dus als je naar aanleiding van mijn bezoek aan V&D op deze site bent beland: heel erg bedankt voor je belangstelling. Mede door jou was het vandaag weer een erg leuke middag!

Morgen (27 november) ben ik weer bij V&D Hengelo om een signeersessie te doen.

Een gedachte over “Signeersessie V&D

  1. Ha Kim,
    Ik ben toch altijd een beetje voorzichtig met mensen die iets promoten. Ik merk dat mensen die b.v. kranten of goede doelen aan de man proberen te brengen vaak behoorlijk agressief te werk gaan. Die willen alleen praten als er iets verkocht wordt.
    Ik probeer mensen eerst een beetje in te schatten. Toen ik je op castlefest ontmoette, was ik potentieel natuurlijk wel geïnteresseerd in een nieuw fantasy-boek, maar door de manier waarop jij daar achter de tafel stond, had ik het gevoel dat ik je boeken op mijn gemak uitgebreid kon bekijken. Natuurlijk je boeken leken mij de moeite waard, maar op dat moment wist ik nog niets van jou of je boeken. Jouw persoon gaf toch de doorslag om juist jouw boeken te kopen.
    De boeken bleken nog beter dan ik gehoopt had en ook als mens heb ik veel waardering voor je. Ik ben er niet geweest en ik kan vandaag ook niet naar Hengelo, maar ik weet zeker dat vooral jij, met je openheid en interesse in mensen, die middag zo leuk hebt gemaakt.
    Ik hoop je te zien op de midwinterfair,
    groeten, Albert

Geef een reactie

